Sofies goda bröd

Idag ägnade jag en dryg timma med att baka bröd. Brödet som Sofie tog med när hon och Amanda besökte mig över kristihimmelsfärd för nån månad sen. Det var så sjukt gott och nyttigt - nåväl, hyffsat nyttigt - att jag tiggde och bad om receptet för att idag äntligen göra slag i saken och röra ihop alla 150 (typ) ingredienser och låta det gräddas i ugnen i ungefär en timma. Nu har jag därför ätit typ 15 skivor av det utsökta brödet. Gör mig, och dig, en tjänst och baka det bums!

Ger två limpor

3 dl vetemjöl
3 dl grovt rågmjöl
2 dl grahamsmjöl
3 dl rågkross
2 dl vetekli
2 msk bikarbonat
3 msk brödkryddor
1 liter filmjölk
2 dl mörk sirap
lite nötter, aprikoser, linfrön, solroskärnor efter smak

Blanda ihop alla torrvaror i en bunke och blanda därefter i fil och sirap samt eventuella nötter och trokad frukt. Häll därefter ner smeten i två avlånga formar (1½ liters formar, standard liksom). Grädda på 175 grader i ca 1 timme. Låt stå i formen i ca 5 minuter innan de ska svalna på galler. Skiva upp när det svalnat lite och ät som det är eller med en skiva ost och gurka. MUMS!



Tadaa! Alla ingredienser!



Hacka, hacka! Jag valde att ha i aprikoser och nötter + solroskärnor och linfrön.



Håll tungan rätt i munnen när alla olika mjölsorter, bikarbonat och brödkryddor ska måttas upp!



Blanda alla torra ingredienser...



...innan filen också blandas ner i bunken.



Och sirapen!



I sista stund, efter att nötter och aprikoser och solroskärnor åkt ner i smeten häller jag i lite linfrön också.



Ner med den kletiga och rinniga smeten i formarna (Lagerhaus 49kr/st!), lite linfrön på toppen och in ungen, den nedre delen av ugnen, och grädda i typ en timma!



Och så här fina blev dem!



Jag norpade två rykande färska skivor av brödet illa kvickt.



De fick svalna under en kökshandduk...



...medan jag högg in på de här goingarna!



Så, vad väntar du på? Spring ner till affären och köp massa mjöl vettja!

/emma.

Fina kommentarer

Skriv något sött här! :)

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback