Absolute Christmas

Julen är snart här och det går som alltid lika fort... Det är första advent nu på söndag och det ska bli jätte mysigt! Igår snöade det igen, så det var vitt (och halt) på backen när jag gick till jobbet imorse. Kallt var det också! Det är mysigt när det är vinter, när snön ligger kvar och är sådär krispig och frostig, när man kan tända alla ljus som man inte använt på länge. Min fina ljusslinga av änglar bidrar också till mysfaktorn. Det jag inte gillar är att det blir mörkt så fort om dagarna och det är bäcksvart, redan nu, när man går hem från jobbet... När man väl är hemma gör det inget att det är mörkt för då lyser alla de där ljusen upp tillvaron och man kan gosa ner sig under en filt med en kopp te och en bra bok, eller kanske en film. Eller bara sitta tyst och andas.

Kanske julskivan spelas i bakgrunden, den där julskivan jag har lyssnat på sen jag knappt kunde krypa. Den där skivan mamma och pappa brukade jazza loss till i julstöket, den där julskivan som stod på när vi bakade pepparkakshus och knäck, den där skivan som spelades när jultomten knackade på dörren och frågade "Finns det några snälla barn här?" . Just den skivan med de låtarna kommer alltid att bidra med julkänslor för mig. Det är samma låtar varje jul, i samma ordningsföljd och på samma enkla vis. Mammas Absoulte Christmas dubbel-cd är ganska medtagen efter alla år och varje gång jag ser den och lyssnar på den, blir jag så där nostalgisk. Nu har det kommit ut en "ny" Absolute Christmas och när jag såg reklamen spelades alla de där låtarna som finns på vår gamla julskiva. Antagligen är det exakt samma skiva men i ett nytt format och en ny upplaga. Jag ska köpa min första egna julskiva, som jag ska ha med mig i alla mina år och som ska fortsätta ge mig de där julkänslorna. Snart bor jag kanske inte hemma längre och då ska jag skapa mina egna jultraditioner. En jultradition som jag aldrig kommer att ändra är just den julmusiken, det är jul för mig och utan den skivan blir det inte det samma.


image1461image1462

Den gamla och den nya, samma innehåll men i nytt format.

/emma.

Fina kommentarer
Postat av: Magnus

Absolute Christmas är ju den absolut bästa julskivan juh!!! :) Den bara måste man ju lyssna på varje jul! Precis som du beskriver det Emma! :) Det ska bli mysigt med julen! Kramar /Magnus

2007-11-27 @ 13:29:42

Skriv något sött här! :)

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback