SA (Sydafrika)

SydAfrika. (Tror att jag har fått dille på förkortningar.) Satt för en stund sen ute med mamma och syster i solskenet på altanen och berättade om min kommande Sydafrika resa. När jag berättade allt slog det mig hur häftigt det egentligen är! Helt sjukt vilken upplevelse det kommer att bli, jag kommer att få uppleva allt (det mesta) som finns att erbjuda och till ett bättre pris än om jag gjort det själv. Själva flygresan får vi själva pröjsa med det kommer dras på bruttolönen lite varje månda och det landar på lite drygt 10 000kr. Men tänk vad mycket jag kommer få se och uppleva! Vi ska till Kapstaden också och det får vi bekosta själva med boende och mat m.m. men det är också värt det!

Den 26/10-07 kl 18.35 lyfter planet från Arlanda och vi mellanlandar i London 20.15, därifrån åker vi 21.15 till Johannesburg och är framme 9.00 dagen där på, lördagen den 27. På flygplatsen väntar två bilar som vi hyr som vi själva ska köra till Vhembe Game Reserve, ranchen som företaget äger. Jag ska inte köra eftersom jag inte har körkort än, lite skönt - för det är vänstertrafik och sånt. Det är ungefär 50 mil till ranchen och det är tydligen bra vägar men ganska fattigt längs med vägarna. Johannesburg för övrigt är ingen stad man vill gå ensam i, "mord på öppen gata", men vi ska aldrig åka in i stan, vi åker utanför direkt på "motorvägen". Vi kommer fram till Vhembe (som ligger precis uppe vid grensen till Botswana och Zimbabwe) på eftermiddag/kväll. Dagen efter ska vi upp vid 5.15 för att äta frukost och ge oss ut på morgon safari. Vi kommer tillbaka vid 9 till ranchen och äter en stadigare bruch, sen kan man slöa, bada i poolen och relaxa. Med lite mellis i magen åker vi ut på safari på eftermiddagen också. Vid 19-20 tiden äter vi middag som kokerskan Flora lagat.

På det sättet kommer dagarna flyta på och vi åker vidare till Kapstaden/Cape Town på onsdag, vi kör bilarna tillbaka till Johannesburg flygplats och flyger till C.T. (Cape Town) där vi är framme på kvällen. Dagen efter det på torsdagen tar vi det lugnt på förmiddagen, går till Wather Front och shoppar lite, det ligger vid Victoria Basin, i hamnen, där är det murar runt området med vakter och det finns finare gallerior och restauranger - säker shopping med andra ord. På eftermiddagen åker vi till Robben Island där Nelson Mandela satt fängslad och får en guidad tur av forna fångar (!) På fredagen hyr vi minibuss med chafför/guide som kör oss längs med kusten ner till Godahoppsudden som är Afrikas sydvästligaste punkt. Påvägen dit får åker vi förbi en bukt där det kan finnas valar och när vi varit längst ned vid Godahoppsudden åker vi tillbaka på andra sidan via Simonstown där det finns massa pingviner, efter det åker vi till en av alla fina vingårdar och får se hur det går till när de gör vin, samt vinprovning (ca 60 Rand - samma i SEK). Kanske köper man med sig en vinflaska eller två ;) Sen åker vi igenom kåkstaden, det får man inte göra utan guide och det har vi ju! Sen blir det restaurang på kvällen. Dagen efter på lördagen blir det Taffelberget det är en bergsplatå som är 1000meter hög, man åker linbana upp på toppen som är helt platt, en platå. På eftermiddagen shoppar vi lite och äter sedan sista middagen ute. På söndagen går planet ham 8.15 och vi är framme innan 24 samma dag.

Jag får rysningar bara jag tänker på denna resa, vilka upplevelser! På tisdag ska jag vaccinera mig mog gulsot/hepatit och få nån sörja att dricka en vecka innan jag åker eller nåt i den stilen. Jag ska investera i myggmedlet "mygga" att smeta på på kvällarna. Samt bearbeta mig mentalt när det gäller alla spindlar, skorpioner, ormar och annat ohygg. Man ska aldrig bara gå rakt in i ett rum, man ska "öppna dörren, speja/scanna av rummet och sen kliva in". Scary! Men jag får försöka intala mig själv att jag överlever, annars kan jag ju inte slappna av och bara njuta av alla intryck. Hum... Man ska inte lämna fönstret öppet när man inte är där, då kan apor hoppa in och ta saker, man ska ha myggnät för på kvällarna, skaka ur skorna på morgonen.

Dags att börja planera packning kanske? Jag äger trotsallt inte såå många kakifärgade byxor och vandrarkängor :)

image973

/emmaOnSafari

P.S. Visst lyckades jag få ihop en ganska fin Sydafrika-inspirerad bild? Jag kan inte photoshop speciellt bra, jag är en färsk nybörjare, novis om man säger så. Så detta är jag nästan stolt över :)



Fina kommentarer

Skriv något sött här! :)

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback