Två timmar tur retur

Om det tar en timma att åka enkel väg till Älvsjö från Lidingö? Jo men visst. Vi bor i och för sig längst ut på ön och jag tankade vid Lidingöbron i Ropsten. Det började bra, men vid rondellen där man ska svänga till vänster mot Roslagstull ligger jag i höger fil och åker mot Gud vet vad. Vi vänder på första bästa ställe, typ lastbilsparkering, inhägnad, och åker tillbaka in i rondellen för att åka rätt, då lägger jag mig längst till vänster (hade för mig att det var rätt) stannar efter några bilar vid ett stoppljus och ser att den vänstraste filen svänger vänster - Helvete. Det kommer massa bilar i körfältet till höger om mig, men jag hinner kasta mig ut framför en bil innan spärrlinjen tar vid. Phu. Trodde jag ja. Jag ligger kvar i filen länst till vänster och var hamnar man då? Ja inte kan man svänga rakt fram som man ska i alla fall. Så jag åker mot S:t Eriksplan istället - skitbra. Morr och svordommar. Jag vänder på någon parkering och åker tillbaka. "Ring David - NU!" beordrar jag Maja. Han lotsar mig vidare och efter ett tag får jag möjlighet att svänga vänster och åka upp på E4an, jag byter körfält till vänster och hamnar inte på fel ställe för en gångs skull. Jag håller vänster hela vägen, Essingeleden delar sig och jag ligger rätt, Maja gör mig dock nervös när hon säger att Älvsjö var åt andra hållet men vi fortsätter och jag vet att det är rätt, men man blir ju tveksam när hon säger sånt. När vi åker av E4an och kommer till rondellen tänkte vi försöka åka rakt fram och jag lägger mig i den högra filen. Var hamnar jag då? Inte åker jag rakt fram i alla fall. Jag åker nämligen ifrån rondellen och hamnar på E4an - igen! Men jag håller mig kvar till höger och hamnar i korsningen som också går till David, eller ja hans föräldrars hem. Lite tur trots allt. Sen åker jag vägen jag känner till förbi D's föräldrar och Maja ringer David igen för lite närmare beskrivning av vägen. Tillslut parkerar vi och går till D's lägenhet. Det tog oss en timma att komma fram till honom, och det kan ta en halvtimma i vanliga fall? I och för sig körde jag lagligt hela vägen...

Maja och jag hjälper till att skruva ihop lite garderober och så. Vi åker hem vid tio-tiden. Det tog oss nog en timma hem också. Vill ni veta varför? Vi åker samma väg genom Älsvsjö förbi D's föräldrars hus och åker upp på E4an, även denna gången ifrågasätter Maja var vi ska åka och jag blir osäker. Det slutar med att jag svänger av mot Stockholm C istället för att forstätta rakt fram (som jag skulle ha gjort) och hamnar nån stans jag inte vill vara. En rondell senare och ett tips av Maja att åka tillbaka börjar vi åka mot Bromma och Vällingby - toppen. "Maja, ring David". Han lotsar oss även denna gången bort från skiten och efter ett tag är jag på E4an igen. Efter det händer det inga större missöden, jag lyckas byta fil när jag ska och vi kommer faktiskt hem tillslut. Jag har i alla fall lärt mig att när jag är osäker är man grymt påverkad av vad andra säger även fast man vet med sig att man är inne på rätt spår själv. Jaja, ska inte skylla ifrån mig på Maja (^^) men jag skulle ha gjort som jag tänkt istället för att lyssna på henne ibland... ;)

Sen pallar jag inte nederlag, allt måste funka perfekt från första början. Höll ärligt på att börja grina när jag åkte mot S:t Eriksplan...



/emma.


Fina kommentarer

Skriv något sött här! :)

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback