Emmas värmande gryta

Jag är så fräck att jag döper denna gryta efter mig själv! Jag följde ett recept och sen gjorde jag om det ganska rejält och la till massa extra ingredienser så det kändes inte mer än rätt. Supergott blev det kan jag lova! Jag är lätt mästerkock när jag väl lägger den sidan till!

Recept:
4 port (ganska stora port.)

2 gula lökar
½ kg potatis
¼ strimmlat vitkålshuvud
3-4 morötter
¼ blomkålshuvud el mindre
1 msk smör/oliv/rapsolja
2 tärningar kalvbuljong/2 msk konc kalvfond
8 dl vatten
Vitkål efter smak
4st kryddiga korvar (jag tog chorizo)
1 tsk salt
2 krm nymalen peppar

Till servering:
Lite dijonsenap om man känner för det.



Strimmla den gula löken och släng ner den i kastrullen/grytan för att fräsas lite.



Passa på att skrubba potatisen och skala morötterna och sen skär du dem i lämpligt stora bitar.



Släng ner rubbet i kastrullen/grytan...



Varför inte slänga ner lite mer gott? Blomkål och purjolök vettja!



På med vatten och buljong och låt sjuda i ca 10 min (eller tills potatisen och morötterna är klara).



När det sjudit klart slänger man ner korven och vitkålen också och låter det puttra i 5 min. Salta och peppra.



Ser lite småäckligt ut faktiskt, men låt dig inte luras - det var kalasgott!

/emma.

Fina kommentarer

Skriv något sött här! :)

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback