Mumsig morotssoppa

Oj så seg jag är när det gällde att lägga upp just det här inlägget då! Men nu kommer det, receptet på den mumsigaste av de mumsiga morotsoppan! Som godis är den! Slurp säger det och sen är den slut! Så jag rekommenderar starkt att du någon gång under ditt liv testar denna godig, helst imorgon. Boosta med C-vitamin är ju inte heller så tokigt nu i förkylningstider (nämner inte en viss influensa jag nej)! Så vad väntar du på? Köp ett gäng morötter och sätt igång!

Recept:
2 port - enkelt att dubbla (eller fyrdubbla som jag gjorde) och spara till senare tillfällen.

½ hackad gul lök
½ skalad och finhackad vitlöksklyfta
2 msk hackad persilja
1 tsk torkad timjan el 1 msk hackad färsk
1 msk smör el olivolja
6 skalade och skivade morötter
5 dl vatten
1 tärning höns- el grönsaksbuljong
1 dl matlagningsgrädde
saften av ½ dl apelsinjuice
salt och nymalen peppar



Inte lite morötter som ska skalas när ca sju pers ska ha mat. 24 st rättare sagt.



Phu. Färdigskalat!



Dags att hacka gulöken.



Finhackat ska det vara. Ja, jag hackade den ytterligare, dessa bitar ser ju lite väl stora ut!



Hacka persiljan och timjan (går lika bra med torkad som sagt) och gör vitlöken klar för att pressas.



Fräs på löken, kryddorna och vitlöken utan att de får färg, innan...



... du släner ner morötterna du hackat i fina bitar så att de får "svettas" lite innan...



... Det är dags att hälla på vattnet och få fason på soppan!



Smula ner buljongen och låt koka i ca 20 minuter eller tills morötterna mjuknat.



Under tiden pressar du apelsiner (eller klipper upp juicekoncentratsförpackningen).



När morötterna är färdigkokta mixar du allt med en stavmixer eller matberedare, tills soppan är slät.



Blanda i grädden, apelcinjuicen/koncentratet samt salta och peppra.



Färdigt! Gud så gott det blev. Värt tre timmars slit i köket? Nästan så alltså. Otroligt smaskigt och fullt med massa trevliga vitaminer! Win, win situation helt enkelt! Avnjut med en bit bröd och gott pålägg. Mmmm!

/emma.

Fina kommentarer
Postat av: STYLEMIND

Tack så JÄTTEMYCKET ser dögott ut, jag ska skriva av recepten nu på em gång :) KRAMIS


Skriv något sött här! :)

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback