Blod, svett och tårar/Morotsbröd

Det är en kamp när det kommer till utbakningen av det ofantligt kletiga degen. Helt otroligt. Att jag i princip mer än tre dubblar dosen med mjöl från 8-10dl till 18-30dl. Typ. Annars är den helt ohanterbar. Men försvinnande gott är det!

Recept:  1 plåt.

5dl mjölk
50g jäst
0,5 dl rapsolja
2-3 stora finrivna morötter
1 tsk salt
2 rejäla msk honung
8-10dl vetemjöl (ha!)
1 dl grahamsmjöl
1dl havregryn
Några msk skalade sesamfrön & hela linfrön (om man vill)

1. Smula jästen i en bunke. Värm mjölken til 37° (fingervarmt) och blanda med jästen. När jästen lösts upp i mjölken blandar man ner olja, morötter, honung och salt.

2. Tillsätt så mycket mjöl som degen "klarar av" (en hel jäkla del med andra ord) och spara lite till utbaket. Tillstätt sesamfrön och linfröna nånstans här så det blandas ihop med degen. Arbeta ihop allt i kraftiga tag och låt jäsa i ca 30 min.

3. Baka därefter ut degen på mjölad bänk och lägg ut i en långpanna med bakpapper (jag använde en plåt) Platta ut och skär försiktgt i rutor och nagga med gaffel.

4. Låt jäsa i ytterligare 30 minuter och grädda sedan i ugn på 220° i ca 15 min. Låt kallna under handduk och skär sedan i bitar. Släng in i frysen det du inte äter på en gång. Godis-gott!

Bon appétit!

 

Här har jag rivit morötter tills knogarna blödde (skämt och sido), passade på att göra en dubbel sats därav de två skålarna med varm mjölk och jäst + tallrik överfull med finrivna morötter.



Här har jag blandat i morötterna, saltet, rapsoljan och honungen. Näst blir mjölet - men här började det bli för kletigt för att hålla kameran.



Jäsning på G! Det ser ut som att degen till höger har jäst klart. Dags för utbakning! Också det otroligt kletigt (som sagt) så här saknas det ytterligare någon bild!



Tadaa! Här håller jag på att skiva upp och stoppa i påsar för infrysning. (Glömde linfröna i degen så jag strödde på lite ovanpå, smart tänkte jag. Tills det var klart och ALLA linfrön bara åkte av brödbitarna, inget hade fastnat som det skulle nepp...)



Gott i höstrusket väntar nu i frysen - any time baby!

Hej hej och enjoy!

/emma.

Fina kommentarer

Skriv något sött här! :)

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback