Apelsin- och rosmarinlax

Igår lagade jag alltså mat till familjen. Back to rutinerna (de kom hem från sin semester i söndags) som man säger. Men jag kom på något riktigt bra, gott och enkelt att svänga ihop så det tog väl inte mer än någon halvtimma att få allt klart och framdukat på bordet! Det var faktiskt David som introducerade det här receptet för mig och sen har jag spridit det vidare till familjen - annat vore ju olagligt!

Ingredienser
4 port

4 bitar skinn- och benfri laxfilé, ca 500 g
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
1 tsk rosmarin
2 1/2 dl Kelda mellangrädde
2 msk JO koncentrat, apelsinjuice

Gör så här

Sätt ugnen på 225 grader. Lägg fisken i en ugnssäker form. Krydda med salt, peppar och rosmarin. Blanda grädde och apelsinjuice. Häll det över laxen. Stek i mitten av ugnen i ca 15 minuter. Servera med lättstekta grönsaker (eller sallad!) och kokt ris.



Pretty much all you need. Jag använder hellre färsk rosmarin för att det blir godare smak, men det går minst lika bra med "vanlig" torkad rosmarin.



Hacka, hacka rosmarin i finare bitar.



Blanda ned rosmarinen med apelsinkoncentratet och mellangrädden.



Egentligen står det i receptet att man ska strö rosmarinen över laxen, men jag blandar ner den i såsen direkt istället så det bara är att hälla över laxen när den är färdigblandad.



Man rör alltså om i röran.



Häll sendan allt över laxen och stoppa in den i ugnen. Passa på att sätta riset på spisen så det timar in bra tills laxen är klar! Glöm heller inte salladen så mamma blir glad!



Jag tog tyvärr ingen bild på det slutgiltiga resultatet, men jag la ändå inte upp det så snyggt på min tallrik. Ni får en bild på min sallad istället :)

Testa detta! Sjukt gott och sjukt enkelt + att lax är bland det bästa jag vet!

/emma.

Fina kommentarer

Skriv något sött här! :)

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback